همچنان خبری از ادامه «پایتخت» و «نون خ» نیست!/ توهین به مخاطب با داستانهای ناتمام و دنبالههای مبهم
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۹۰۴۴
با وجود گذشت چند ماه از پخش ناتمام سریال پایتخت و فصل دوم «نون خ» هنوز هیچ خبری از روند تولد یا ادامه این دو سریال به گوش نمیرسد.
بهگزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در ماههای اخیر روند تولید آثار نمایشی در سینما، تئاتر و تلویزیون همچون سایر عرصههای زندگی از شیوع ویروس کرونا تأثیر پذیرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اغلب سریالهای تلویزیونی که درحال تصویربرداری بودند از اواسط اسفندماه کار خود را متوقف کرده و یا روند تولید خود را تغییر دادند؛ اما این موضوع بیشتر شامل آثاری میشد که فرصت کافی برای پخش در ماههای آینده را داشتند. در این میان سریالهایی مثل کامیون و پایتخت6 که برای پخش در ایام نوروز در حال تصویربرداری بودند، شرایط متفاوتی را تجربه میکردند.
پخش سریال کامیون پس تعطیلات نوروز و تا اواخر فروردین ماه ادامه داشت و گروه سازنده این سریال تا هفته آخر فروردینماه با همه سختیها تصویربرداری را ادامه دادند. پایتخت 6 نیز تا آخرین روزهای اسفندماه به تصویربرداری خود ادامه داد و توانست به جدول پخش نوروزی شبکه یک برساند.
هزار وعده «سیروس» یکی وفا نکند!
با این حال «پایتخت» در کنار حواشی محتوایی فراوان، در قسمت پایانی مخاطبان را غافلگیر کرد. این غافلگیری البته ارتباطی به محتوا یا شکل سریال نداشت بلکه ناتمامماندن داستان یا و مشخصنشدن شخصیتهای آن مربوط بود.
سیروس مقدم دوازدهم فروردینماه با اعلام رسمی ناتمام ماندن داستان فصل ششم «پایتخت» به دلیل شیوع کرونا، عنوان کرد: «قسمتهای آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد».
او در گفتگویی که با روابط عمومی سیمافیلم داشت با اشاره به این که خانوادههای تیم پایتخت مثل دیگران، نگران فرزند، همسر، والدینشان و … هستند افزود: «پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش شد و تنها قسمتهای آخر و فینال آن طلب مخاطبان از مااست که انشاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت دور هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا… به محضر مردم عزیز تقدیم میکنند».
او در نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک نیز این وعده را که با تأیید مهدی فرجی مشاور پروژه نیز همراه شد تکرار کرد.
با این حال این وعده هیچگاه رنگ حقیقت نگرفت و با توجه به درگیرشدن برخی از بازیگران این سریال در پروژههای دیگر به نظر میرسد که حداقل در چند ماه آینده نیز این اتفاق رقم نخورد.
با این حال سیروس مقدم در اواخر خردادماه در گفتگویی رادیویی از تولید «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ داد و گفت: «وقتی سفارش به ساختن ادامه پایتخت میشود. یعنی مشکلات حل شده و تلویزیون از ما طرح پایتخت ۷ را خواسته است، انشاءالله با رفع دلخوریها این مجموعه نوروز ۱۴۰۰ پخش میشود.او با اشاره به این که حواشی مربوط به سریال از بین میرود افزود: تلویزیون خانه ماست و در هر خانوادهای دلخوری پیش میآید ولی دائمی نیست و بازهم سر یک سفره هستیم.
احتمال بستهشدن پرونده «پایتخت» برای همیشه
این اظهارنظر از سوی مقدم در حالی عنوان شد که دو روز پیش از آن و در بیست و چهارم خردادماه یکی از بازیگران سری ششم «پایتخت» در گفتوگو با خبرنگار آنا ضمن گلایه از برخوردهای انتقادی به این سریال تأکید کرد که عوامل نهتنها رغبتی برای ساخت سریهای بعدی پایتخت ندارند بلکه پایتخت ۶ را نیز نمیخواهند به پایان برسانند.
این بازیگر که حضور پررنگی در سری اخیر «پایتخت» داشت، اعلام کرده بود حواشی پخش سریال و نیز انتقاداتی که انجام شد، باعث شد گروه دیگر تمایلی برای ادامه پروژه «پایتخت» نداشته باشند و حتی خبر از بسته شدن پرونده این سریال بدهند.
بهاین ترتیب، ماجرای تولید ادامه پایتخت 6 و یا ساخت فصل هفتم آن به کلافی سردرگرم تبدیل شده که به نظر نمیرسد به این زودیها باز شود.
سریال «نون خ 2» به کارگردانی سعید آقاخانی هم قرار بود در ماه رمضان روی آنتن برود، دو هفته زودتر از زمان موعود و از بیستم فروردین روی آنتن شبکه یک سیما رفت. ضبط قسمتهای پایانی این سریال هم با شیوع کرونا همزمان شد و سازندگان آن ترجیح دادند با تغییراتی در روند داستان فصل دوم و کاهش قسمت های آن، «نونخ 2» را به پایان برسانند. با این حال چگونگی پایان این سریال هم نشان داد که باید منتظر فصل سوم آن نیز بود.
بیتوجهی سازندگان سریالهای تلویزیونی نسبت به تکمیل این آثار، توهین به شعور و سلیقه هنری مخاطبان است
در هفتههای اخیر هم شایعات فراوانی درباره ساخت فصل سوم این سریال با حضور بازیگران و حتی نویسندگان جدید منتشر شد.
درهمین ارتباط اخیراً مهدی فرجی تهیهکننده این مجموعه در گفتگویی با اشاره به اینکه وضعیت ساخت فصل سوم این سریال هنوز نامشخص است، گفت: هیچ فردی به عنوان فیلمنامهنویس به گروه نویسندگان مجموعه «نون.خ» اضافه نشده است و اخباری که پیرامون نگارش فیلمنامه توسط بهرام توکلی یا افراد دیگر منتشر میشود صحت ندارد.
وی اظهار کرد: ما در حال بررسی شرایط ساخت ادامه این پروژه هستیم زیرا به دلیل گسترش ویروس کرونا شرایط ساخت این پروژه مشخص نیست و باید ببینیم که چه زمانی میتوان ساخت آن را آغاز کرد.
بیتوجهی به سرنوشت سریال و توهین به مخاطب همچنان منتظر!
با وجود این که اکثر پروژههای تلویزیونی در چند ماه اخیر وارد پروسه تولید شدهاند تهیهکننده «نون.خ» از وضعیت نامشخص فصل سوم آن خبر داد. فصلی که به نوعی باید پایان قصه فصل دوم را هم درخود داشته باشد.
بهنظر میرسد سازندگان این مجموعههای تلویزیونی دغدغه چندانی برای تکمیل این آثار نداشته باشند. در این میان آنچه رخ میدهد توهین به مخاطبان و بیتوجهی به تعهد سازندگان یک اثر نسبت به بینندگان است.
در زمان تولید این دو مجموعه، هم روابط عمومی معاونت سیما و هم روابط عمومی خود سریالها از همه توان و ابزارهای لازم برای جلب نظر مخاطبان بهره می بردند. اکنون و درشرایطی که افکار عمومی به دنبال دانستن فرجام سریالهای تلویزیونی است با سکوت خبری مواجه میشود. سکوتی که گویا به این زودی به پایان نخواهد رسید.
فصلهایی که هیچگاه از راه نرسید!
اما علاوه بر این سریالها که روند داستانی آنها ناتمام مانده و باید در فصلهای بعدی ادامه پیدا کند، تولید فصلهای بعدی برخی از سریالهای دیگر هم همچنان در هالهای از ابهام است.
در این زمینه میتوان به سریالهای حکایتهای کمال، فصل چهارم از سرنوشت و بچه مهندس4 اشاره کرد.
نکته جالب اینجاست که علیاکبر تحویلیان نویسنده سریال «از سرنوشت» در گفتگویی که پیش از این با خبرنگار خبرگزاری آنا داشت عنوان کرده بود که پیشنهاد ساخت «از سرنوشت ۴» به او داده شده درحال رایزنی و تعامل هستند تا در آینده نزدیک این مجموعه را جلوی دوربین ببرند.این اتفاق در حالی رخ میدهد که هنوز فصل سوم این مجموعه که برای پخش آماده شده، رنگ آنتن را ندیده است و باید دید سرنوشت این سریالهای دنبالهدار به کجا ختم میشود.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: سریال های تلویزیونی سریال پایتخت 6 سریال نون خ سریال ها فصل سوم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
مازیار وکیلی در رویداد۲۴ نوشت: حسن فتحی سابقهای طولانی در ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی دارد؛ فیلمها و سریالهایی که البته کیفیت یکسانی ندارند: «پهلوانان نمیمیرند» سریال خاطرهانگیزی بود که داستانی بکر و اصیل داشت و به سرگذشت پهلوانان ایرانی در عصر قاجار میپرداخت. «شب دهم» امروز یک اثر کلاسیک در حوزه سینمای دینی به حساب میآید و نمونه درخشانی است از دراماتیزه کردن مضامین دینی به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد. سه فصل سریال «شهرزاد» هم که مهمترین و جنجالیترین سریال فتحی در سالهای اخیر به حساب میآید؛ یک مثلث عشقی جذاب در کنار بازی بازیگران مشهور از شهرزاد سریالی ساخت که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. حواشی مالی و سیاسی سریال هم باعث شد تا شهرزاد تا مدتها در صدر اخبار باشد و منتقدان و تحلیلگران بسیاری را وادار به واکنش کند.
«روشنتر از خاموشی» داستان زندگی یکی از نامدارترین فلاسفه و عرفای ایران در عصر صفوی بود. فیلسوفی که عقایدش در زمان حیات بسیار مورد تکفیر متکلمین قشری قرار گرفت، اما بعدها به قدری عالمگیر و تاثیرگذار شد که بسیاری از محققان و پژوهشگران اعتقاد دارند انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ متاثر از تفکرات ملاصدرا و حکمت متعالیه است. فتحی در «روشنتر از خاموشی» به خوبی نشان داد که خوب میتواند مضامین عرفانی را در بستر یک درام تلویزیونی روایت کند. فتحی در این کار از ظرفیتهای داستانی دوران تاریخی زندگی ملاصدرا هم به درستی استفاده کرد و بسیاری از تحولات تاریخی ایران در آن دوران را نمایش داد. بهنحوی که شخصیت شاه عباس در این سریال، ارزشی هم پای ملاصدرا پیدا کرده بود.
مجموعه این تواناییها، فتحی را تبدیل به بهترین گزینه برای ساخت درامهای تاریخی با مضامین عرفانی میکرد. به همین خاطر بود از زمانی که اعلام شد «مست عشق» که به رابطه پرمناقشه شمس و مولانا میپردازد را حسن فتحی میسازد همه خیالشان راحت شد که فیلم اگر یک شاهکار نباشد استانداردهای لازم برای یک اثر جذاب را دارد؛ اما این خیالی خام بود. برخلاف توقعات اولیه، «مست عشق» اثری است ضعیف که نتوانسته ذرهای از رابطه پیچیده این دو عارف نامی را به تصویر بکشد.
حسن فتحی همیشه عادت دارد که از دو عنصر برای هرچه جذابتر تعریف کردن داستانهای تاریخی خود استفاده کند. اولین عنصری که فتحی از آن استفاده میکند تعلیق است. مثلاً در شب دهم تعلیق لو رفتن اجرای تعزیه توسط حیدر خوش مرام بود که تماشاگر را تا پایان مشتاق تماشای سریال نگه میداشت. یا در پهلوانان نمیمیرند تعلیق پیدا شدن قاتلی که تمام پهلوانان شهر را میکشت باعث جذابیت سریال میشد. فتحی تلاش کرده بود در مست عشق هم از تعلیق به شکل بهینهای استفاده کند. فتحی دقیقاً داستان مست عشق را از جایی شروع میکند که ماموران حکومتی در قونیه به دنبال قاتل شمس تبریزی میگردند. فتحی تلاش داشته تا از این تعلیق برای جذابیت داستانی ثقیل و پیچیده استفاده کند.
اما خیلی زود و در میانه راه ماجرای قتل شمس فراموش میشود تا فتحی بر روی ماجراهای عاشقانه فیلم تمرکز کند. همان ماجراهای عاشقانهای که محور اصلی جذابیت برخی از سریالهای حسن فتحی بوده است. در «مدار صفر درجه» عشق یک پسر مسلمان بنام حبیب پارسا به دختری یهودی بنام سارا آستروک بود که داستان تاریخی این سریال را جذاب میکرد. یا در سریال «شهرزاد» مثلث عشقی شهرزاد، قباد، فرهاد بود که داستان را پیش میبرد. برای همین فتحی در مست عشق هم تصمیم گرفته از این عنصر برای هر چه جذابترشدن سریال استفاده کند.
به عنوان، فتحی تاکید زیادی بر روی عشق پاک و آسمانی شمس تبریزی و کیمیا خاتون میشود. در حالی که روایتهای تاریخی خلاف این موضوع را نشان میدهد. اما موضوع این جا است که نمایش این عشق به جای آن که بر جذابیت فیلم بیفزاید آن را تا حد سریالهای مبتذل ترکیهای پایین آورده است. این موضوع درباره عشق اسکندر و مریم هم صدق میکند. پرداخت سطحی فتحی باعث شده این داستانهای عاشقانه به جای این که به کمک خط اصلی قصه (یعنی رابطه پر فراز و نشیب شمس و مولانا) بیایند آن را در حاشیه قرار داده و منحرف کردهاند.
نمایش مضامین عرفانی که با احوال درونی و فردی شخص سر و کار دارد در مدیوم سینما کار بسیار سختی است. چون مدیوم سینما تصویر است و تصویر اجازه تخیل و تحلیل را به تماشاگر نمیدهد. به همین خاطر است که اکثر کارگردانان بزرگ سینما برای بیان مضامین عرفانی و الاهیاتی سراغ داستانهای روزمره میروند و میکوشند این مضامین را در دل یک داستان ساده و معمولی قرار دهند. مثلاً اسپیلبرگ در برخورد نزدیک از نوع سوم از دل یک داستان علمی تخیلی مضامین عرفانی و الاهیاتی زیادی بیرون میکشد یا دیوید لینچ در داستان سرراست داستان سفر یک پیرمرد با ماشین چمنزنی را بستر مناسبی برای نمایش احوال باطنی او میبیند. یا حتی مجید مجیدی هم برای بیان نگاه عرفانی خود سراغ داستانهای روزمرهتر میرود.
صحبت از عرفان روی پرده نقرهای سینما کار بسیار خطرناکی است. چون میتواند تماشاگر را دچار سوءتفاهم و سوءبرداشت کند. اتفاقی که برای مست عشق هم اُفتاده است. رابطه شمس و مولانا به قدری عمیق و پیچیده است که نمیشود شکل و کیفیت آن را در زمان صد دقیقه برای تماشاگر توضیح داد و همین عدم توضیح درست و دقیق است که در نهایت باعث میشود تماشاگر چیز زیادی از آن سردرنیاورد و خسته شود.
مست عشق برای فتحی یک شکست کامل است؛ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ نحوه مواجهه با یک مضمون پیچیده. استراتژی غلط فتحی باعث شده تا تمام ظرفیتهای مست عشق از دست برود و فیلمی با این حجم از هزینه و استفاده از ستارگان بزرگ سینمای ایران و ترکیه تبدیل به فیلمی سطح پایین شود. فیلم تنها به مدد حاشیههای پرتعدادی مانند مخالفت برخی مراجع به ساخت فیلم به دلیل تبلیغ صوفیه، مشهور شده است نه کیفیت نهایی خودش.
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!